יום שבת, 9 ביוני 2012

איך משיגים פטורים בצבא?


איך משיגים פטורים בצבא?
יש פטור ממטבחים, פטור ממטווחים, פטור מנעלי עור ואפילו פטור המאפשר לחייל להתעורר ביקיצה טבעית - איך מקבלים את ההטבות הנחשקות? מדריך הפטורים המלא


חייל עם מדים ונעלי ספורט (צילום: עודד קרני ,פז"ם)
כל בעלי הפלטפוס, עלצו: קיבלתם פטור מנעליים צבאיות
צילום׃  עודד קרני
היה לוחם אמביציוזי ככל שתהיה, המילה 'פטור' תמיד תפעיל עליך את קסמה המכשף. זה נכון שלרוב תותנה קבלתה במוגבלות כלשהי או באי נעימות גופנית קלה יותר או פחות, אבל אתה תגלה במהרה שלפעמים משתלם להיות אלרגי לאבק. אם זכית לסבול מלקות המזכה בפטור, באבחת חתימה יוכיח צה"ל לך ולחבריך מוכי הגורל שגם לו יש לב.

אילו פטורים עלולים להיקרות בדרכו של חייל תמים? למעשה, כל הקלה שתעלה בדעתו של המפקד או הרופא של אותו חייל. לטובת החייל הממוצע אספנו כאן את רשימת הפטורים העיקריים בהם אתם עשויים להיתקל.
חייל, שפר הופעתך: פטורים הקשורים להופעה

פטור מגילוח/ פטור לזקן: ידוע שעל חייל להיות מגולח, אבל מה רבים החפ"שים החולמים לדלג על טקס הבוקר המייגע ולהתהלך להם עם זיפים ברחבי הבסיס כאחרוני הפז"מניקים. פעם התחלקו אישורי הזקן לרפואיים (למשל עקב פצעים כתוצאה מגילוח) ולרבניים (מטעמי דת). כיוםנקבע כי פטור מגילוח יונפק ע"י רופא למשך שבועיים בלבד, ומעל 14 יום יינתן רק ע"י קצין רפואה מוסמך מהרשימה בלבד. כמו כן, לא קיים פטור מגילוח של "יום כן, יום לא" או של גילוח פעם בשלושה ימים, אלא פטור מלא לזקן. לא יתאפשר פטור רפואי לזקן צרפתי (זקן קצר, עם חיבור לשפם וללא חיבור לפאות).

פטור להארכת שיער: פטור נדיר ביותר בצבא בו כל משרתיו הזכרים דרושים להיות מגולחי ראש. הפטור ניתן לעתים רחוקות מטעמים רפואיים – על רקע גופני או נפשי, ובמקרים נדירים אף יותר על רקע דתי. למשל, חייל שיש לו בעיות התקרחויות נקודתיות, שריבוי שיער ראשו מסתיר, או צלקת על הקרקפת יכולה גם היא להיות סיבה אפשרית לפטור מתספורת קצוצה. פטור על רקע נפשי עשוי להינתן במידה וקיצוץ השיער יפגע בדימויו העצמי של החייל. הפטור יינתן על-ידי קצין רפואה מוסמך מהרשימה שנקבע על ידי חיל הרפואה בלבד, ויצוין בו אופן יישום הפטור.

פטור למדי ב': ניתן בעבר לאנשים האלרגיים לאריג הדקרון או לכאלה שתפקידם הצבאי דורש לבישת מדי ב' גם בנסיעות, כמו למשל כתבים צבאיים שאין להם בסיס אם. לפי קביעת ראש ענף משטר ושמעת בפברואר 2012, הפטור הרפואי שמאפשר לנוע על מדי ב' בלבד באופן קבוע כבר אינו תקין. לבעלי פטור ממדי דקרון יינתן מענה במדי א' מכותנה, כולל אנשי קבע הזכאים למדי קבע. המדים יתאמו את החיל אליו משתייך החייל ויתקבלו רק לאחר הצגת אישור רפואי ע"י קצין רפואה מוסמך מהרשימה בלבד. עד לקבלת המדים, החייל יוכל לנוע במדי ב' הקיימים באפסנאות היחידה, באישור סגן-אלוף.

פטור ממדים: חיילי יחידות מסווגות מסוימות מקבלים פטור מלבישת מדים בעת מילוי תפקידם, על מנת שלא יזוהו כחיילי צה"ל.

פטור מנעל צבאית תקנית, פטור לנעל מותאמת אישית ופטור לנעל פתוחה: פטורים הניתנים עקב פלטפוס וקריסת קרסול, למשל, או כתוצאה מפריחה ומגירודים. פטור זמני יינתן ע"י כל רופא צבאי עד שלושה חודשים, בעוד פטור קבוע יינתן אך ורק ע"י אורטופד שהוא קצין רפואה מוסמך מהרשימה שנקבעה על ידי חיל הרפואה. אם הפטור תקף עד 14 יום, ינעל החייל נעליים אזרחיות שברשותו. אם הפטור תקף מעל 14 יום או שהוא קבוע, יופנה החייל למרכז הציוד לשם קבלת נעליים חצאיות צבאיות תקניות מתאימות. פטור לנעלי פלדיום יינתן אך ורק באישור פרטני ע"י ענף רפואה תעסוקתית ומיון רפואי בחיל הרפואה. מלבד זאת, הפטורים אותם לא תוכלו לקבל הן פטור רפואי לחיילות לנעל צבאית גבוהה, פטור רפואי לנעלי הרים, פטור רפואי לנעלי בטיחות או פטור רפואי לנעלי החי"ר החדשות. שימו לב כי על פי רוב, פלטפוס יזכה את החיילים במדרס, ולא בפטור לנעליים; עיוות קשה במבנה כף הרגל יזכה בפטור לנעל מותאמת אישית. על פי רוב, יינתן הפטור מנעל צבאית תקנית רק לפרקי זמן קצרים, עקב חבלות, כוויות, פגיעה בקרסול וכדומה.

פטור מנעל עשויה מעור: המצהירים על עצמם כעל צמחונים או טבעונים יקבלו נעל פלדיום שחורה וגבוהה, שאינה עשויה מעור בעלי חיים.

שימו לב כי לאור תופעת זיוף הפטורים, הובהר באיגרת שהופצה על ידי ראש ענף משטר ומשמעת בפברואר 2012 כי פטור שאינו חתום בחתימה ובחותמת לא יכובד. בנוסף, הוא הורה לשים לב לתופעת זיוף הפטורים והדגיש כי "חובה לבדוק כל חשד ולטפל בהתאם לפקודות". באיגרת נקבע גם כי נכונות ותקינות של פטור הנראה "בעייתי" תיבדק על ידו באופן אישי.
אני לא יורה בין שתיים לארבע: פטורים מפעילות

פטור מעבודה משרדית: יינתן עקב כל פגיעה במוטוריקה העדינה ובידיים, דלקות גידים בידיים, שברים בכף יד וכו'. במידה ותקבלו פטור זה, תיאלצו לשבות מכל עבודה משרדית – ובכלל זה הקלדה, למשל – גם אם תפקידכם הצבאי הוא לא אחר מפקיד לשכה.

פטור לעבודה משרדית: מחייב קיבוע או מנוחה. יינתן עקב כל פציעה המונעת פעילות גופנית ויכולת ניוד תקינה, כגון שברים, נקעים, דלקות חריפות וקרעים בגידים. לוחם שיקבל פטור זה לא יוכל לעשות דבר מלבד לשבת במשרד המ"פ, למורת רוחם של חבריו המתרוצצים תחת השמש הקופחת.

פטור מנשיאת נשק: ניתן עקב מצב רפואי כמו כאבי גב כרוניים, או כאשר ישנו חשש להתאבדות.

פטור לנשיאת נשק מקוצר: ניתן כאשר גובה החייל/ת 1.50 או פחות ומשקלו/ה 50 קילוגרם ופחות.

פטור לתוספת שעות שינה: לסובלים ממיגרנות ניתן פטור ל-7 או 8 שעות שינה, במקום ה-6 המטכ"ליות.

פטור יקיצה טבעית: פטור שהחל כאגדה צבאית עליה חונכו דורות של חיילים, והפך, אחרי עשר שנים בבית המשפט, למציאות. פטור היקיצה הטבעית – כשמו כן הוא, פטור המתיר לחייל להתעורר בזמנו שלו, ללא הפרעה חיצונית. מדובר בחלומו של כל חייל, אבל זהו אינו פטור הניתן בקלות: הוא ניתן אך ורק לחיילים שסובלים מ"תסמונת השינה הדחויה", חוסר יכולת להירדם ולהתעורר בזמן בעקבות בעיה בשעון הביולוגי, שאובחנה על-ידי רופא מומחה.

פטור מעמידה בשמש: ניתן עקב מיגרנות, למשל.

פטור לשינה בחדר נקי ופטור משדאות: אם הצירוף "חדר נקי" נראה לכם כמובן מאליו, סימן שעוד לא התגייסתם. פטורים אלה ניתנים לאנשים עם אלרגיות, למשל לאבק, או לכאלה שעברו באחרונה הליך כירורגי. על מנת למנוע זיהום או תגובה אלרגית, חייבים חיילים אלה לישון בחדר שעבר ניקיון יסודי, ולא עם שאר חבריהם באוהלים בשטח.

פטור מריצות, קפיצות ומסעות: פטור שניתן לעתים קרובות ביחידות קרביות, למשל עקב שברי מאמץ.

פטור משמירות: פטור שמקבלים לרוב בעלי פרופיל 45 עם סעיפי ליקוי חמורים יחסית, כמו אסטמה קשה או בעיות נוירולוגיות כאפילפסיה ומיגרנה.

פטור לשמירה בישיבה: פטור הניתן עקב פלטפוס, עקמת או בעיות ברכיים.

פטור לשמירה ללא אפוד: פטור הניתן עקב סעיף תת משקל הנקבע בצו הראשון.

פטור לחיילים מתנדבים: ככלל, פטורים זמניים למתנדבים מונפקים כרגיל. פטורים קבועים יאושרו אך ורק על-ידי קצין מטה המתנדבים בענף הרפואה התעסוקתית והמיון הרפואי בחיל הרפואה. נושא הפטורים יפורט ב"תעודת מתנדבים". פטורים קבועים מבתי חולים או מקופות חולים מהווים המלצה בלבד, והינם טעונים אישור על-ידי רופא יחידתי, קצין רפואה מוסמך מהרשימה שנקבעה על ידי חיל הרפואה או קצין מטה המתנדבים, בהתאם למשך הפטור.

חייל גולני (צילום: אופק רון כרמל ,במחנה)
מטבחים? פחחחח. אין מצב שאני נוגע בזה
צילום׃  אופק רון כרמל

פטור מתורנויות בסיסיות: למשל מתורנויות מטבח. הפטור ניתן על רקע דתי (קהילות קטנות שמבחינות בין תפקידי גבר לתפקידי אישה) או על רקע רפואי, בגלל מחלות מעיים או קלקולי קיבה, למשל.

פטור מנשיאת משקל: לרוב פטור מנשיאת משקל העולה על 5 או 7 קילוגרם - ניתן לתקופה מסוימת או קבועה, עקב תת-משקל או בעיות ברכיים, פלטפוס וגב.

פטור למקלחת לבד: ניתן מטעמים נפשיים או בשל בעיות רפואיות.

פטור ממטווחים: ניתן עקב בעיות ראיייה.
המפורסמים מכולם



איך מוציאים גימלים?
ומה ההבדל בין ג', ב', ו-ד'? מדריך

איך מוציאים גימלים?
גימלים, בתים ודלתים: על פי פקודות המטכ"ל, יום גימל הוא יום בו רופא או גורם אחר המוסמך לכך לפי פקודות הצבא אישר שחייל אינו כשיר לבצע כל פעילות, וזקוק למנוחה מלאה. על מנת להימנע מטעויות, אנא זיכרו – יום ג' שניתן אחרי 8:00 בבוקר תקף גם למחרת, ועד השעה 8:00 בבוקר של מחרתיים. שימו לב כי על גבי הטופס יצויין האם יום ה-ג' מיועד לבית או ליחידה. יום ג' ביחידה נותן לחייל פטור גורף מכל פעילות בתחומי היחידה ואיסור יציאה ממנה. יום ג' בבית הוא יום מנוחה בבית החייל בפקודה (כך שאם ייתפס החייל בעיצומו של מסע שופינג בעירו על ידי מפקדו, הוא יישפט על אי קיום הוראת רופא).

ה-ב' הוא אחיו הקטן של הגימל הנחשק – משמעותו המסורתית של יום ב' היא מה שכיום נחשב ליום ג' ביחידה, כלומר מנוחה גורפת – בבסיס. כיום ב' הוא בעצם כל פטור: חייל שאינו כשיר במאת האחוזים ויש עליו מגבלות רפואיות מסוימות, נמצא ביום ב'.

ה-ד' הוא אחיהם הגדול של שני אלה, אם להמשיך באווירה המשפחתית. מדובר בחידוש מבורך הכולל את הצמד המקודש: הימנעות מהתור האימתני לרופא, והצצה משחררת למחוזות ביתכם. ד' הוא יום מנוחה או היעדרות שרשאי לאשר לכם מפקדכם עקב בעיה שהגדרתם כרפואית. גם יום ה-ד' תקף למשך 24 שעות, ומסתיים בשעה שמונה בבוקר שלמחרת; אך החגיגה לא נמשכת לנצח – המפקד רשאי לאשר יום ד' אחד בשבוע, ועד עשרה ימים בלבד בשנה.

פטור משירות ביטחון: הפטור משירות הביטחון, נחשק על ידי רבים ומתועב על ידי אחרים, הוא אב כל הפטורים באשר הם. הוא עומד במרכזו של אחד הנושאים השנויים ביותר במחלוקת בחברה הישראלית, אבל כאן ניצמד לפרטים היבשים: הפטור משירות הביטחון מתחלק לפטור מטעמי הכרה דתית (לבנות), פטור מטעמי חוק תורתו אומנתו (לאברכים, בני ישיבות), פטור מטעמי מצפון פציפיסטי, פטור מחמת אי התאמה (הניתן לרוב בשל נתונים נמוכים), פטור למיעוטים מסוימים ופטור על רקע בריאותי או נפשי. זה האחרון ניתן עקב קביעת פרופיל 21. בעלי פרופיל זה יכולים לערער על ההחלטה ולנסות ולהתנדב לצה"ל.

פטור משירות מילואים: על פי החוק, "יוצא צבא שנמצא כשיר לשירות ביטחון לפי חוק שירות ביטחון ושאינו בשירות סדיר, יימנה עם מערך המילואים, אלא אם כן קיבל פטור משירות ביטחון". כלומר, הפטור משירות הביטחון, המפורט בסעיף הקודם, פוטר למעשה גם משירות מילואים.

מובן שבנוגע לשירות מילואים ישנם כמה סייגים ספציפיים ופטורים זמניים (למשל למילואימניק המתחתן, שפטור משירות מילואים פעיל לתקופה קצרה). ישנו גם פטור מחמת גיל: גברים פטורים משירות מילואים מגיל 40 (חיילים), 45 (קצינים) או 49 (לתפקידים מסוימים שקבע שר הביטחון באישור ועדת החוץ והביטחון). נשים מזומנות לשירות מילואים עד גיל 38, למעט בתפקידי הלחימה, שם גיל הפטור דומה לזה של גבר. סעיף בחוק מקנה פטור לאמהות ולנשים הרות – אם כי לעתים חותמות חיילות ויתור על זכות זו, למשל חיילות המשרתות שנה שלישית שס"ן (שירות סדיר נוסף, הקרוי גם "דין אישה כדין גבר"). אמהות לילדים ונשים בהיריון שאינן במערכי הלחימה מקבלות לעתים קרובות פטור משירות מילואים. נשים נשואות פטורות משירות סדיר, אך לא משירות מילואים.

יום סיירות וגיבושים

יום סיירות וגיבושים (שייטת 13,סיירת מטכל,שלדג,טייס)
יום סיירות הינו יום שדה המיועד לבנים בלבד המיועדים לשירות ביחידה קרבית ומעוניינים להתנדב לשירות בסיירת מובחרת,
יום הסיירות מועבר על ידי יוצא סיירות מובחרות בעיקר על ידי יוצאי שייטת 13 וסיירת מטכל
יום הסיירות נמשך בין יום ליומיים (תלוי מזג אוויר) כאשר רובו נערך בתנאים פיזיים קשים הכוללים זחילות
ריצות ספרינטים ועליות דיונה. על ידי המאמץ הפיזי הרב המדריכים בודקים את האופי של המלשב ואת מידת התאמתו לסיירת\יחידה מובחרת
יום הסיירות הינו יום ממיין שבסופו מקבלים המלשבים הנבחרים גיבושי המשך בהתאם להתאמתם לאחת הסיירות\יחידות מובחרות
היחידות הממיינות ביום הסיירות: שייטת 13 קומדנו הימי של חיל הים,מדובר ביחידה מובחרת האחראית בעיקר על גזרת הים,סיירת מטכ"ל יחידה השייכת לחיל המודיעין ויעודה מסווג,שלדג יחידת קומנדו של חיל האוויר,קורס חובלים אשר מכשיר את דור העתיד של קציני שייטת 7צוללות ושייטת 3ספינות
לא כל אחד מתאים לשירות ביחידה מובחרת\סיירת,השירות הינו שירות קשה משמעותית פיזית ומנטלית
לכן סיירות ויחידות אלו מבצעות בדיקות קפדניות על ידי מיוני גיבוש וימי סיירות הנמשכים בין כמה ימים לשבוע.
ישנם גיבושים רבים ליחידות מובחרות רבות,תוכלו לקרוא אודות הגיבושים באתר
רשימת גיבושים עיקריים בצה"ל : גיבוש סיירת מטכל, גיבוש טייס, גיבוש שייטת 13,גיבוש שייטת 7 (צוללות),גיבוש שייטת 3(סטילים),גיבוש יחטיות(יחידות סיור), גיבוש יהלום (סיירת מובחרת של ההנדסה הקרבית), גיבוש חובלים.
הגיבוש בצהל נחשבים לקשים בעולם הכוללים מאמץ פיזי רב,הגיבוש נמשך
הגיבוש יחידה נמשך בדרך כלל בין כמה ימים לשבוע כאשר המאמץ הפיזי בו מכריע רבים.
יחידת הקומנדו הימי של צה"ל "שייטת 13" נחשבת לאחת היחידות הטובות בעולם. מסלול הלוחם ביחידה נחשב למסלול ארוך מאוד וקשה ונמשך שנה ושמונה חודשים. בשייטת 13 מחפשים קור רוח. מנטליות חזקה, סיבולת והעיקר להיות עצמכם כל אלו מרכיבים בשייטת מרקם אנושי מעולה ושירות מעניין בסיירת


 
eXTReMe Tracker
הכנה לצו ראשון. תפקידים, קורסים, מיונים, תאריכי גיוס, רשימת ציוד, טירונות, חיל השריון, חיל רגלים (חי"ר), חיל תותחנים, חיל הנדסה (הנדסה קרבית), חיל הים, חיל הרפואה, חיל האוויר, חיל החימוש, חיל שלישות, חיל החינוך, חיל המודיעין, מג"ב, גולני, אגוז, שלדג, סיירת מטכ"ל, 669, דובדבן, עוקץ, חובלים, קצין העיר, בית החייל, משכורת צבאית, חר"פ, גימלים, קצונה, הנחות לחיילים, עבודה מועדפת, פיקדון אישי, מענק שחרור, כנס משתחררים ועוד.

סיירות

יום סיירות,גיבוש מטכל,גיבוש שייטת,גיבושים,כושר קרבי,גיבוש חובלים,שייטת 13 ,סיירת מטכל,יום סיירות ינואר,קרבי,צהל,תוכנית אימונים ליום סיירות,תוכנית אימונים,תאריך גיוס,מאמרים על גיבושים,מאמרים

סה"כ צפיות בדף